1. Consistentie is key
Wanneer je via social media aan nieuwe klanten wilt komen, is consistentie in jouw zichtbaarheid super belangrijk. Beter elke week 1 of 2 keer een waardevol bericht plaatsen en dit ook op lange termijn volhouden, dan 1 week knallen met 4 berichten en daarna een maand niets van je laten horen. Ik vergelijk marketing graag met een rijdende trein. De trein steeds weer opnieuw aan het rijden krijgen, kost veel energie. De constante vaart erin houden, is een eitje en brengt je op langere termijn veel verder. Vooral doorgaan 🙂
2. Plaats zo vaak als voor jou goed voelt
De meningen van hoeveel keer je zou MOETEN plaatsen om online goed zichtbaar te zijn, verschillen nogal. Het ligt helemaal aan het doel dat jij wilt bereiken en in welk stadium van ‘hoeveel online zichtbaarheid aandurven’ jij bent. Als pas gestarte ondernemer kan het echt even wennen zijn om foto’s van jezelf te plaatsen en in de berichten over jouw ervaringen, kennis of inzichten te schrijven. Helemaal begrijpelijk. Begin klein, en groei verder. Wanneer jij goed weet wie je bent, wat je wilt betekenen en voor wie, zal het steeds natuurlijker voelen om jouw kennis online te delen. Omdat je merkt dat je anderen hiermee écht helpt.
Vaak hoor ik de twijfel van klanten bij mij aan tafel: ‘Ik moet niet te vaak voorbij komen. Dat roept aversie op.’ Dat ligt er maar helemaal aan wat jij te vertellen hebt. Als jij elke dag iets super waardevols met mij deelt, waar ik ook weer verder mee kan komen, blijf ik je graag volgen! Zijn jouw berichten oppervlakkig en sluit de boodschap niet aan bij mijn belevingswereld, dan is 1x per maand zelfs teveel. Onderzoek dus goed met welke waarde je jouw potentiële klanten echt helpt, en maak daar waardevolle berichten van. (Wat een mooi bruggetje naar tip 3 :-))
3. Deel veel waarde
Om jouw potentiële klanten nieuwsgierig naar jou te maken en ze aan te trekken, raad ik je aan veel te waarde delen. Tips, jouw inzichten, adviezen, persoonlijke ervaringen, checklists, etc. om jouw potentiële klanten te laten zien waarmee jij ze kunt helpen. Ga dus heel goed onderzoeken met welke waarde je jouw potentiële klanten echt helpt, en deel daar zoveel mogelijk van. Niet bang zijn dat je teveel deelt. Doe je het niet, dan mis je hun aandacht en scrolt en klikt jouw potentiële klant verder. En dat is zonde!
4. Plan een vast moment in
Om de rust en consistentie in je marketing te houden, raad ik je aan een vast moment in de week te plannen waarop jij werkt aan je online zichtbaarheid. Of misschien zelfs meerdere momenten. Plan er serieus de tijd voor in, als je serieuze resultaten wilt behalen. Eén dagdeel in de week, vind ik het minimum. Blijf je hapsnap werken, krijg je hapsnap resultaten. Wil je gestructureerd aan de slag met je marketing? Vraag dan het gratis werkboek Jouw Marketing Masterplan aan. En maak een strategie waarmee jij gaat vlammen!
5. Denk niet groot
Een onderwerp dat voor jou gesneden koek is, voelt waarschijnlijk als heel normaal. Niet de moeite waarde om te delen met anderen. Maar…vergis je niet! Wat voor jou als klein aanvoelt, kan voor een ander heel groots en waardevol zijn. Denk dus niet dat alleen voor jou ‘grote’ onderwerpen de moeite waard zijn. Denk vanuit jouw ideale klant en bedenk waarmee je hem of haar kunt helpen…klein tipje van mij ?
6. Inspiratie voor onderwerpen
‘Jeetje, wat moet ik nu weer plaatsen?!’ Ik begrijp dat dat soms echt als ‘blehh’ kan voelen. Ook hier geldt: wanneer je weet wie je bent, wat je wilt betekenen en voor wie, wordt het allemaal een stuk eenvoudiger. Verplaats je helemaal in jouw ideale/toffe/favoriete/lievelings/perfecte klant en het ‘probleem’ dat jij voor hem/haar oplost. Neem de tijd om te brainstormen over onderwerpen die jouw ideale klant bezig houden, in combinatie met het ‘probleem’ dat hij opgelost wil hebben. Over die onderwerpen kun jij waardevolle berichten maken (zie tip 3).
Om je te leren hoe je aan de lopende band waardevolle berichten maakt om Toffe Klanten aan te trekken, heb ik de online training Waardevolle Berichten vanuit Flow voor je gemaakt. Nooit meer zonder inspiratie!
7. Creatie vanuit rust
Ideeën voor het creëren van nieuwe dingen komen bij mij altijd wanneer ik ontspannen ben. Wanneer ik dingen doe waarbij ik mijn hoofd niet nodig heb. En wanneer er geen druk is. Stofzuigen, sporten en fietsen zijn perfecte momenten waarop de beste ideeën in mij opkomen. Tijdens werkdagen, begin ik de dag af en toe zonder computer. Alleen pen en papier. Dit werkt voor mij goed om mijn ideeën van m’n hoofd op papier te krijgen. De energie is anders wanneer je zonder computer werkt. Probeer het ook eens. We zijn het niet gewend, want ‘achter een computer werk je’ is onze referentie. Ik ontdek nu een hele andere dimensie van werken….de moeite waard!
8. Gebruik je eigen stijl
Ga niemand nadoen. Jij bent jij, en dat is nou juist jouw kracht. Er zijn plenty of VA’s, klusjesmannen, boekhouders, designers, maar geen één zoals jij. Doe online precies zoals je in het echt bent, en je trekt de mensen aan die goed bij je passen. Doe je je online anders voor dan dat je bent, dan kan dat vervelend uitpakken als iemand klant bij je wordt en te maken krijgt met iemand anders dan verwacht.
Natuurlijk kun je mensen die jij gaaf vindt wel gebruiken als inspiratiebron. Daar is niets mis mee. Maar gebruik in jouw online uitingen altijd je eigen woorden, eigen mening, eigen ‘sausje’.
9. Wees niet bang om te herhalen
Ik hoor vaak van klanten: ‘Dat onderwerp heb ik al eens in m’n nieuwsbrief gezet, dus dat kan ik niet meer gebruiken’. Not true ? Hoeveel mensen staan er op je mailinglijst? En leest iedereen alle inhoud…je raadt het al. Er zijn nog zooooveel mensen die jouw bericht niet hebben gelezen. En stel nou dat iemand het 2x zou lezen…nou en, geen probleem. De kracht van herhaling komt hier volledig tot z’n recht. Misschien weet je het al, maar dit geldt zeker ook voor social media kanalen: een bericht wordt niet aan al jouw volgers, vrienden, likers, getoond. In eerste instantie zelfs aan minder dan 10%. Wanneer er interactie op komt (likes, reacties of delen) schaalt het medium het bereik steeds wat op. Wees dus echt niet bang om waardevolle berichten te herhalen. Net even in een ander jasje, met een andere foto, kleine aanpassingen in de tekst of een andere titel, werkt het prima.
10. Leg een fotobank aan
Het is heel fijn om een voorraadje foto’s te hebben die je kunt gebruiken voor je online zichtbaarheid. Foto’s waar jij op staat. Of foto’s die op een andere manier iets over jou zeggen. Bijvoorbeeld van iets wat jij heel mooi vindt, wat jij heel lekker vindt, of een plek waar je graag bent. Dat zegt iets over jou en kun je goed gebruiken om de boodschap van jouw bericht te versterken. Ben je klaar met de selfies en vind je de kosten voor een fotograaf te hoog? Dan kun je een bevriende ondernemer voorstellen een ochtendje ‘fotoshoot voor jullie social media’ te doen. Foto’s van elkaar maken die bijdragen aan je boodschap. Succes! En ook nog eens heel leuk. Have fun!
11. Maak je niet druk om je buurvrouw
Jezelf online laten zien, kan super kwetsbaar voelen. Mensen gaan echt zien wie je bent en wat je doet. En daar vinden mensen wat van. Dat is nou eenmaal zo. Laat je dat je niet weerhouden om te doen wat jij te doen hebt. Ook hier geldt weer: wanneer jij weet wie je bent, wat je wilt betekenen en voor wie, zal de mening van anderen je steeds minder in de weg zetten. Jij laat zien waarmee je jouw klanten kunt helpen. En misschien behoort je buurvrouw, moeder, vriendin of neef nou net niet jouw doelgroep ? Ze mogen natuurlijk iets vinden van jouw berichten. Laat je daar niet door van de wijs brengen. Vaak zijn de opmerkingen bedoeld om jou te beschermen. Onthoud: de opmerkingen die je krijgt zeggen alles over de manier van denken van diegene die het zegt, en niets over jou. Volg je eigen pad!
12. Goed is goed genoeg
Strive for improvement, not perfection. Deze quote hangt op mijn kantoor en is de eerste belangrijke ondernemersles die ik leerde. Zorg dat je steeds een beetje beter wordt, en laat je niet verlammen door perfectie. Die les kun je 1-op-1 overnemen voor jouw online aanwezigheid. Je hoeft niet gelijk Facebook Queen of Insta Master te zijn. Maak een begin en zorg dat je door te doen en te leren, jezelf steeds verbetert. Neem je voor de eerste keer een video op? Alleen al super dat je het doet. Verwacht niet van jezelf dat je gelijk vloeiend in de camera zal kletsen. Geen probleem! Die mislukte takes gooi je gewoon weg en je schaaft steeds een beetje bij totdat jij denkt: ‘Dit is oké’. Je zult zien dat de drempel volgende keer alweer ietsje lager is. Hetzelfde geldt voor foto’s, titels en tekst. Goed is goed genoeg!
13. Vergelijk jezelf niet met een ander
Oooh, dit is zo’n valkuil. Van iedereen wel, denk ik. Maar je kunt jezelf erin trainen ? Jouw leven, jouw pad, jouw boodschap, heeft niets en dan ook niets te maken met iemand anders. En toch is het zo verleidelijk om naar de ander te kijken. Wees je bewust dat je online alleen de buitenkant van iemand ziet. Je deelt met de wereld wat je wilt delen. Je krijgt nooit the whole package. Daar mag je je echt bewust van zijn. Wanneer iemand veel volgers heeft, hoeft dat niet te betekenen dat iemand veel klanten heeft, z’n bedrijf helemaal op orde heeft of gelukkig is. Waarschijnlijk wel een groot bereik ? Bewandel je eigen weg en kies daarbij het tempo dat bij jou past. Wanneer jij steeds stappen blijft zetten, zal jij het doel bereiken dat jij jezelf hebt gesteld. Jij hebt niets te maken met de doelen van een ander. Pffff…..gelukkig maar.
14. Likes zeggen niet alles
Beoordeel je resultaat niet op likes. Wanneer je een bericht hebt gemaakt dat je zelf heel goed vindt, maar er komt weinig reactie op, wil dat niet zeggen dat het een slecht bericht is. Er komt op dat moment weinig reactie op. Dat is wat het is. Wat hier heel sterk mee samenhangt is de neiging die we vaak hebben naar korte termijn succes. Zie dat ene bericht niet als goed of slecht. Het feit dat jij consequent werkt aan jouw zichtbaarheid en jouw bedrijf, brengt jou naar een hoger doel. Dat dat ene bericht niet ‘scoorde’ zoals je hoopte is jammer, maar staat jouw lange termijnvisie niet in de weg. ‘Met een verloren wedstrijd kun je nog steeds kampioen worden.’ Die is mooi, hè? Geeft mij altijd weer energie om door te gaan.
15. Beelden bewerken met Canva
www.canva.com is mijn online vriend. Een super fijne gratis online tool waarmee je eenvoudig mooie beelden kunt maken. Heb je Canva nog niet geprobeerd…doen! Echt de moeite waard en je voelt je een ware designer ?
16. Deel jouw ervaring/inzicht aan de hand van een verhaal
Storytelling…je hebt er vast van gehoord. Het is een hele mooie ’techniek’ om jouw boodschap te vertellen aan de hand van een persoonlijk verhaal. Een gebeurtenis, een gevoel, een ervaring die je zelf hebt meegemaakt, beschrijven en hiermee de link naar jouw boodschap leggen. Soms moet je even graven in je geheugen of er een creatieve blik op hebben, maar er is altijd een verhaal te vinden dat jouw boodschap ondersteunt. Door middel van storytelling geef je openheid in wie je bent en wat je doet. Je geeft de lezer steeds een stukje van jouw wereld. Zo trek je weer de mensen aan die bij je passen. Fijn hè?!
17. Wees niet streng voor jezelf
Lukt het even niet? Geen inspiratie, niet de goede ‘flow’, er komt niets zinnigs uit je pen. Kan gebeuren. Hebben we allemaal weleens. Wees dan niet te streng voor jezelf. Waarschijnlijk ligt jouw lat toch al niet vlak boven de grond ?. Geef jezelf dan de ruimte om iets anders te doen en later je moment te pakken om te shinen.
Heel veel succes om jezelf en je bedrijf online te laten zien! Zonder zichtbaarheid geen bedrijf, dus go go go…