Het einde van het jaar is altijd weer een mooi moment om terug te blikken op de afgelopen 12 maanden. En vooruit te kijken naar waar je heen wilt…
Jeetje, wat was 2019 een bijzonder jaar. Super veel geleerd en in mijn ondernemerschap een belangrijke stap gezet. Al voelde het niet altijd zo…
Aan het begin van het jaar werd bij onze jongste dochter (toen 7 jaar) geconstateerd dat zij slechthorend is geboren. Hoewel de audioloog de uitslag bestempelde als ‘slecht nieuws’, waren wij eigenlijk heel blij. Zoveel puzzelstukjes vielen op hun plaats. Er was opluchting, bij ons, bij onze dochter. We konden weer vooruit. We hadden aanknopingspunten voor verandering. Natuurlijk bracht deze periode ook veel onzekerheid met zich mee. We hadden nog geen ervaring met gehoorapparaten, het was afwachten hoe het op school verder zou gaan en wat betekent ‘slechthorend zijn’ eigenlijk voor iemand? Het was een rollercoaster en ik voelde mij super kwetsbaar. Mijn bedrijf nam even geen belangrijke plek in. Ik deed de dingen die ik mijn klanten beloofde, maar werkte niet aan groei.
En juist deze periode, waarin ik afstand nam, heeft mij heel veel gegeven. Al had ik dat op het moment zelf niet door. Ik vond mijzelf maar een slechte ondernemer: ‘Ik verdien bijna niets en besteed veel te weinig tijd aan mijn bedrijf. Lekkere ondernemer ben ik!’ Achteraf kijk ik er met andere ogen naar. Deze maanden waren heel waardevol en ik heb veel werk verzet. Geen werk dat ik kon declareren bij mijn klanten. Maar innerlijk werk waarin ik bij mijzelf te rade ging wat ik nou écht graag wilde. Wat ik wilde betekenen, hoe ik met mijn tijd om wilde gaan, welke rol mijn bedrijf in mijn leven mocht spelen en welke kwaliteiten van mijzelf ik wilde benutten in mijn werk. Hoe mooi is het als alle dingen die je doet uit je hart kunnen komen?! Als je dichtbij jezelf kunt blijven. Dat het ‘moeiteloos’ mag voelen. Hard werken hoeft geen knokken te zijn.
Die maanden resulteerden in het schrijven van het programma: ‘Bouw het bedrijf dat bijdraagt aan jouw geluk’. Ik kon er alles in kwijt wat ik had geleerd. Wat heerlijk om dit te maken! I love schrijven ? Dit was wat ik wilde! Mijn kennis delen en andere ondernemers inspireren om ook dichtbij zichzelf te blijven en het bedrijf te bouwen dat bijdraagt aan hun geluk. Het programma is een echte kickstart voor kersverse ondernemers geworden.
Ik werd ook getriggerd door de kracht van het internet. Ondernemen door gebruik te maken van het internet maakte mij nieuwsgierig, hongerig ook. Kicke toch, welke mogelijkheden er allemaal aan je voeten liggen?! Ik ging op onderzoek uit. Ik stortte mij op boeken van Eelco de Boer en ging met webbouwer Edwin van Edvertised Media aan de slag om van mijn nieuwe programma online modules te maken op mijn site. Stap voor stap bouwde ik aan het bedrijf dat bijdraagt aan mijn geluk.
Mijn bedrijfsnaam ‘Claudia Regelt marketing&communicatie’ klopte niet meer. Ik wilde niet meer voor anderen regelen. Het paste niet meer. En zo ontstond ‘Claudia Rietveld marketing&communicatie’. Heb ik geen torenhoge marketingbudgetten tegenaan hoeven gooien ?. Maar de verandering van dat ene woord gaf mij zoveel ruimte en energie. Ook mijn logo heb ik gelijk een make-over gegeven. Dank voor jouw hulp Claudio van Grafiforma!
Als klap op de vuurpijl ? heb ik de afgelopen weken gewerkt aan een nieuw product. Waarvoor ik eindelijk mijn fijne kantoor in Bleiswijk optimaal ga benutten. De gedachten die ik had toen ik de sleutel kreeg: mijn kennis delen, workshops, ondernemers bij elkaar, van elkaar leren, elkaar inspireren, worden komend jaar werkelijkheid! Vanaf 2020 stel ik elke vrijdagochtend mijn kantoor open voor ondernemers die aan hun marketing willen werken. Samen aan een grote tafel en de dingen doen die je op je marketing-to-do-lijstje hebt staan. En ik deel mijn kennis en ervaring. Loop je vast, twijfel je, wil je even sparren, heb je een klakbord nodig, dan help ik je verder. Ik kijk uit naar de Marketing-Doe-Ochtenden! (In eind 2020 ben ik met precies dezelfde insteek Marketing Maandag Online begonnen…wat een feest om te doen)
2019 Was met recht een omslagjaar voor mij. Veel gebeurd, veel gedaan, veel geleerd. Een pas op de plaats gemaakt. Om nu in de startblokken te kunnen staan met een bedrijf dat mij past als een warme jas.
Met mijn belangrijke lessen uit 2019: durf te kiezen, wees lief voor jezelf, de lat hoeft niet torenhoog, even een stap terug is heel waardevol, ga ik met super veel plezier en energie 2020 tegemoet. Ik heb zoveel zin om te gaan knallen in 2020!
Maar nu eerst genieten van de heerlijke dagen met alle mensen die dichtbij me staan.
Ik wens jouw ook hele liefdevolle feestdagen met de mensen van wie je houdt! En veel plezier en energie voor 2020!
X Claudia
Ps Je bent van harte welkom om op maandagochtend een keer mee te doen met de Marketing Maandag Online. Kijk hier voor mee info en aanmelden