Marketing…hoe zie jij het?

Marketing...gatver

Uit ervaring weet ik dat veel mensen weerstand voelen bij het woord ‘marketing’. Als ik op een feestje aan een onbekende vertel dat ‘marketing’ mijn vakgebied is, merk ik dat ze er vaak een negatief beeld bij hebben. Dan gaat het gepaard met gedachten als ‘opdringerig’, ‘gladde praatjes’, ‘nep’, ‘ingewikkeld vakjargon’ en ‘pusherig’. Misschien heb jij dat als ondernemer ook wel? Ik begrijp dat het dan lastig is om het een plek op jouw to-do-lijstje te geven. Gatver…je hebt er helemaal geen zin in om opdringerig te zijn.

Net als zoveel dingen in het leven (ja, klinkt lekker groots hè ?), is het maar net hoe je ernaar kijkt. Welk beeld je ervan hebt, jouw mindset. Denk je: ‘Gatver, wat een onzin, dat past niet bij mij.’ Of denk je: ‘Ik ga mensen laten zien waarmee ik ze kan helpen.’ En deel je je waarde, kennis en inzichten zodat de mensen voor wie jij écht van grote waarde bent, gelijk al een stapje kunnen zetten. Een stapje dichterbij hun verlangen kunnen komen. Dat is namelijk hoe ik tegen marketing aankijk.

Mijn definitie van marketing is: het delen van kennis, ervaring, inzichten, persoonlijke lessen om daarbij jouw ideale klant stapjes vooruit te kunnen laten maken. Belangrijk voordeel is dat wanneer jij waardevolle tips, ervaring, persoonlijk verhalen, adviezen deelt, je gelijk start met het bouwen van een waardevolle relatie met jouw ideale klant. Je bouwt vertrouwen, betrouwbaarheid en betrokkenheid op. En dat is wat nodig is om te kunnen verkopen. Super belangrijk dus dat jij je ideale klant goed kent en helemaal begrijpt. Kruip helemaal in de huid van jouw ideale klant en deel antwoorden, tips of onderwerpen waar jouw klant heel goed hulp bij kan gebruiken.

Zo trek je met jouw marketing de klanten aan die jij écht kunt helpen. De vervolgstap om van een potentiële klant een betalende klant te maken, is dan ook niet ‘opdringerig’. Door jouw waarde in je marketing te delen, weten potentiële klanten al zo goed wie je bent en wat ze aan je hebben. En wanneer ze voelen dat jij de persoon bent die het beste kan helpen, willen ze graag weer een stap verder met je.

Ik hoop dat je door deze blog op een manier naar marketing kunt kijken waarbij je denkt: ‘Hé, dat kan mij verder helpen!’ Dat het je handvatten geeft om aan de slag te gaan met marketing die bij jou past. Zodat jij de klanten gaat aantrekken van wie jij energie krijgt, en daarmee het bedrijf kan bouwen dat bijdraagt aan jouw geluk!

Om in 2020 richting te geven aan jouw marketing en precies te weten wat jouw te doen staat, deel ik graag het gratis werkboek ‘Jouw Marketing Masterplan in 3 stappen’ met je. Klik op de link, meld je aan, en kunt gelijk aan de slag…marketing moet je doen!

Liefs Claudia

Facebook
Twitter
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *