Klanten aantrekken via je site

waardevolle tip website

Je bent je bedrijf gestart. Je hebt de naam vastgelegd, een logo laten maken, domeinnaam geclaimd, visitekaartjes laten drukken, een aanbod gemaakt en…een website ontwikkeld. Uren en uren heb je erin geïnvesteerd. Teksten schrijven, nog een keer herschrijven want toch niet tevreden, beelden erbij plaatsen. Misschien heb je wel foto’s van jezelf laten maken? Je hebt een prachtige online etalage voor jouw bedrijf neergezet. Je bent super trots wanneer deze online gaat…en terecht! Jij hebt ervoor gekozen te laten zien wie je bent, wat je goed kunt, waar je blij van wordt, wat je hebt geleerd en waar je anderen mee wilt helpen. Ik geloof dat als iedereen zou doen wat uit z’n hart komt, de wereld een beetje mooier zou worden. Dus in mijn ogen ben je op de goede weg ?

Na een tijdje verdwijnt de euforie en vraag je je af: “Hoe ga ik die site nu eigenlijk voor mij laten werken?” Het is je nu wel duidelijk dat nieuwe klanten niet zomaar op je af komen. Voor wat betreft je website wil ik één super waardevolle tip met je delen, die een hele grote shift zal veroorzaken bij je.

Ik zie het bij bijna alle startende ondernemers ‘misgaan’: je hebt de site vanuit jezelf gezien geschreven. Je bent in de tekst over jouw bedrijf gaan vertellen vanuit jouw perspectief. Helemaal logisch als je in het begin van je ondernemerschap staat. Dan ben je zo met het persoonlijk proces bezig, dat dat is hoe jouw wereld er uitziet. En dat is prima….Alleen niet handig wanneer je op zoek bent naar nieuwe klanten ?

Dus…ben je toe aan de volgende fase, dan raad ik je aan de site vanuit een ander perspectief te gaan bekijken. Vanuit het perspectief van JOUW KLANT. Wanneer een bezoeker op jouw website komt denk hij bij alles wat hij leest: ‘What’s in it for me?’, ‘wat heb ik eraan?’, ‘helpt dit mij verder?’. ‘Is [jouw naam] de aangewezen persoon om mij te helpen mijn probleem op te lossen?’.

Laat op je site zien dat jij jouw klant helemaal begrijpt en als geen ander weet hoe hij zich voelt. Wat z’n probleem/behoefte is en hoe z’n ideale situatie eruit ziet. Waar verlangt jouw klant naar? Als je dat in woorden weet te vangen, trigger je de mensen die jij nou juist zo goed kan helpen en waar jij helemaal blij van wordt.

Ik neem de meest gebruikte pagina’s met je door en geef je tips & trics om je site super aantrekkelijk te maken voor jouw doelgroep.

Home
Val met de deur in huis en geef de belofte af van wat iemand gaat bereiken wanneer hij met jou in zee gaat. Z’n beloofde land, z’n verlangen, z’n ideale situatie, ‘het resultaat’ wanneer hij met jou aan de slag gaat.
In plaats van jouw bedrijfsnaam of logo groot neer te zetten, beschrijf je ‘het resultaat’ dat iemand gaat behalen wanneer hij met jou werkt. Dat triggert om door te lezen!
De homepage is een hele belangrijke pagina. Bezoekers scannen ‘em hoogstens een paar seconden met de gedachte ‘What’s in it for me?’. Ben je niet gelijk glashelder over wie je helpt, wat z’n probleem/behoefte is en welk resultaat hij zal behalen, heeft je potentiële klant waarschijnlijk alweer weggeklikt. Super zonde!

Aanbod
In jouw aanbod kun je verder ingaan op de belevingswereld van jouw klant. Hoe voelt hij zich, wat wil hij anders en waarom lukt het niet? Vervolgens omschrijf je je aanbod. Het aanbod is de manier waarop je je klant helpt stappen te maken richting z’n verlangen. Ik raad je aan concreet te verwoorden wat je gaat doen, op welke manier, wat hiervan de kosten zijn en wat je van je klant verwacht. Mensen vinden het fijn om zich een duidelijk beeld te kunnen vormen van wat er gaat gebeuren wanneer ze met jou werken.

Over mij
Natuurlijk is het voor jouw klant heel fijn om te weten wie hem gaat helpen. Wie er achter het bedrijf zit. Maar let op! Het draait niet om jou. Want zeker op deze pagina is het belangrijk om in je hoofd te houden dat de klant steeds weer denkt ‘What’s in it for me?’ Deze pagina gaat dus wel over jou, maar eigenlijk ook weer niet. Door te omschrijven hoe jij kan bijdragen aan het groeiproces van een ander, geef je antwoord op de vraag ‘What’s in it for me?’ van jouw lezer. Welke ervaring, inzichten of expertise maken bijvoorbeeld dat jij de aangewezen persoon bent om jouw klanten verder te helpen? Ook een hele mooie op deze pagina vind ik het als je hier kun vertellen waarmee jij de wereld een beetje mooier wilt maken. Jouw missie, jouw vuur, zegt super veel over jou en werkt heel aanstekelijk wanneer mensen hulp zoeken op dat gebied.

Contact
‘Ben je nieuwsgierig en wil je meer weten? Laat je gegevens achter via het formulier.’ Deze zie ik zo vaak terug en zegt eigenlijk niets. Wat mij betreft is het beter als je hier nogmaals terug pakt naar de belofte die jij je klanten doet. Het resultaat dat ze zullen behalen wanneer ze met jou werken. Bijvoorbeeld: ‘Ben jij toe aan rust in je huis en rust in je hoofd?’ of ‘Het is de hoogste tijd jezelf zichtbaar te maken en met de wereld te delen wat jij te vertellen hebt.’ ‘Laat je gegevens achter en ik bel je binnen 2 werkdagen voor een kennismaking. Ik luister naar jouw verhaal en samen kijken we hoe we verder gaan.’
Door gelijk duidelijkheid te geven over de vervolgstap, weet iedereen waar hij aan toe is. Je moet natuurlijk wel doen wat je belooft. Zo bouw je aan betrokkenheid en vertrouwen dat jij degene bent die het beste kan helpen bij de oplossing!

Deze hele blog in één zin samengevat:
Bedenk je bij alle teksten die je schrijft dat de lezer, jouw potentiële klant, zich bij elke zin afvraagt: ‘What’s in it for me?, Wat heb ik eraan?, Hoe help het mij verder?’

Heel veel succes en als dit je lukt heb je een mooie marketingstap gezet ?

Liefs Claudia

Facebook
Twitter
LinkedIn

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *