In deze blog leg ik een super waardevolle marketingtip aan je uit. Voor veel (startende) ZZP’ers best lastig: verkoop het resultaat, niet je product.
En wanneer je denkt: ‘Ja hoor, gaan we weer, die ken ik al!’, nodig ik je uit om te kijken of je het ook al doet. ?
We gaan gelijk de proef op de som nemen. Staat er op jouw homepage dat jij een workshop, training, consult, behandeling of prachtig product aanbiedt? Omschreven in je eigen woorden, zoals jij tegen je product aankijkt?
Natuurlijk heb je goed nagedacht over de unieke voordelen en beschrijf je op je site precies wat je klant eraan zal hebben. Waneer je dat doet vanuit jouw oogpunt, laat een klant zich niet makkelijk overtuigen. Je praat niet in de taal van de klant. Dat maakt dat er te weinig vertrouwen ontstaat dat jij precies weet wat jouw klant nodig heeft.
Marketing draait om het vertrouwen winnen van mensen die jij kunt helpen met jouw fantastische dienst of product. En vertrouwen win je door te laten merken en voelen dat jij precies weet waar jouw potentiële klant mee ‘dealt’. En hoe fijn is het dan dat jij de perfect passende oplossing hebt om hierbij te helpen. ?
Als jij de juiste klanten wilt aantrekken en wilt laten merken dat jij precies weet wat ze nodig hebben, dan raad ik je aan eens van de andere kant naar jouw product of dienst te kijken. Vanuit de kant van de klant.
Het lijkt zo voor de hand liggend, maar toch merk ik dat het voor veel ondernemers nog best lastig is.
Kruip eens helemaal in de huid van jouw ideale klant. Geef woorden aan het ‘probleem’ dat ze hebben. Of als je probleem te heftig vindt…welke behoefte ze hebben. Wat wil jou ideale klant eigenlijk bereiken wanneer hij met jou in zee gaat of wanneer hij jouw product koopt? Naar welk resultaat verlangt hij (mag ook een zij zijn natuurlijk ?) zo.
Als je hebt ontdekt welke woorden jouw klanten geven aan hun probleem, heb je de juiste insteek voor jouw marketing te pakken!
Vind je het lastig om de woorden te ontdekken die jouw klanten gebruiken? Kijk eens in je mailbox naar berichten waarin mensen je een vraag stellen. Of schrijf tijdens een gesprek met een klant letterlijk de woorden op die gezegd worden. Super waardevol!
Na alle woorden nu even een lekker praktisch voorbeeld:
Zo verkoopt een beddenwinkel geen matrassen en kussens, maar heerlijke nachtrust. Het verlangen van de klant is om heerlijk te slapen. Om fris en fit aan de nieuwe dag te beginnen, zonder rugpijn. Dat is wat ze willen! Een goed matras en een lekker kussen gaan ze daarbij helpen.
Probeer eens door deze bril naar jouw product of dienst te kijken.
Lukt dat? Ik ben heel benieuwd.
Laat het weten in de reacties!