Met welke woorden trek jij nieuwe klanten aan? 5 tips om dat te ontdekken

blog 9_welke woorden gebruikt jouw klant

Weet je wat een absolute voorwaarde is om nieuwe klanten aan te trekken? Vertrouwen. Vertrouwen in jou. Vertrouwen in jouw product. Vertrouwen in jouw manier van werken. Wanneer een potentiële klant het vertrouwen heeft dat jij degene bent die hem het best kan helpen, dan zal hij voor jou kiezen.

Je kunt het vertrouwen van potentiële klanten winnen, door te ontdekken welke woorden jouw klant geeft aan z’n ‘probleem’ (dat jij gaat oplossen of waarbij je gaat helpen), z’n verlangen, hoe hij zich hierbij voelt en wat hij denkt. Doordat je precies weet wat jouw klanten voelen, welke gedachten ze hebben, hoe ze over hun ‘probleem’ praten, met welk resultaat ze geholpen zullen zijn, voelen ze dat jij ze helemaal begrijpt. En dat wekt vertrouwen.

Gebruik deze woorden in jouw marketing en je zult de klanten triggeren die jij kunt helpen. Maar hoe doe je dat? Je klanten door en door leren kennen.


Tip 1      Ga in gesprek met potentiële klanten

Het doel van zo’n gesprek is niet om te verkopen. Jouw doel is om je klant beter te begrijpen. Als je het gesprek met deze intentie ingaat, luister je super goed en pik je de woorden eruit die jij kunt gebruiken in marketingteksten of in een pitch bijvoorbeeld. Hou een notitieblok bij het gesprek en schrijf letterlijk op welke woorden jouw potentiële klant gebruikt voor z’n probleem, z’n verlangen en de manier waarop hij hierbij geholpen wil worden. Je kunt letterlijk vragen: ‘Op welke manier zou ik je hierbij kunnen helpen?’

Tip 2      Wat zegt je ideale klant tegen vrienden?

Nog een mooi trucje om achter de woorden van jouw ‘ideale klanten’ te komen is door je in te beelden hoe jouw klant in privé-omstandigheden praat over het ‘probleem’ en het verlangen. Welke woorden gebruikt je potentiële klant wanneer hij/zij erover vertelt tegen een vriend of partner.

Stel je voor: je klant zit ’s avonds onderuit gezakt op de bank te zappen. Tegen zijn of haar partner zegt hij/zij: ‘ik baal zo van….’, ‘ik zou zo graag willen dat ik….’, ‘had ik maar……, dan kon ik weer…..’, ‘ik ben helemaal klaar met…..’ Wellicht worden er dan net wat andere woorden gebruikt dan in een zakelijk gesprek. Gebruik de woorden van jouw klant in jouw marketing en potentiële klanten met hetzelfde probleem en verlangen zullen zich aangesproken voelen.

Tip 3 Vraag om een recensie

Wanneer je een product of dienst hebt geleverd, kun je achteraf vragen of jouw klant tevreden is met het geleverde product of de geleverde dienst. Je kunt de feedback ook verder uitbreiden en vragen hoe ze het proces hebben ervaren. Hoe ze de samenwerking vonden. Waar verbeterpunten zitten en waar ze juist meer dan tevreden over zijn. Schrijf een mooie mail of beter nog, stel de vragen in een persoonlijk gesprek. Uit de antwoorden haal jij super waardevolle informatie om steeds beter achter de ‘woorden van jouw klant’ en z’n behoefte te komen. Natuurlijk kun je positieve recensies mooi gebruiken op jouw site ?

Tip 4 Geef een gratis sessie, behandeling of product in ruil voor feedback

Ben je pas gestart en heb je nog geen klanten aan wie je feedback kunt vragen? Maar wil je ze wel graag beter leren kennen en begrijpen? Dan kun je een gratis sessie, behandeling of product weggeven in ruil voor feedback en een recensie. Deze recensie is natuurlijk ook weer heel waardevol op je site en kun je gebruiken voor een bericht op social media.

Tip 5 Leer door te doen

Je begrijpt dat dit proces tijd nog heeft. Hoe meer mensen je spreekt, hoe meer opdrachten je doet, hoe vaker jij vraagt om feedback, hoe beter jij je ideale klant leert kennen. Hoe beter jij leert helemaal in de huid van jouw klant te kruipen. Geen nood als je pas begonnen bent, of pas een nieuw product hebt bedacht. Door te doen, ga jij stap voor stap vooruit en leer jij steeds beter hoe je nieuwe klanten aantrekt.

Succes!

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *